Niezapomniana podróż w nieznane… – 03.06.2019 r.

Dnia 4 maja drużyna z ‘Dziesiątki’ rozpoczęła swoją podróż marzeń. Do Portugalii polecieliśmy samolotem z lotniska w  Krakowie, z przesiadką we Frankfurcie. Przez cały czas trwania podróży pogoda nie była upalna. Jednakże, gdy już przylecieliśmy do Porto, drugiego pod względem wielkości miasta w Portugalii, przywitało nas słońce.  Lecąc samolotem nad tym pięknym krajem mogliśmy dostrzec przez małe okienka czerwone dachy domów oraz atrakcje, które zwiedziliśmy  w tym mieście.

Nazajutrz ruszyliśmy  zwiedzać Porto. Zobaczyliśmy m.in. stare kościoły, piękne kamienice, słynne mosty łączące obydwie strony miasta, a także jechaliśmy gondolą powietrzną i płynęliśmy  wodnym taxi. Po południu wyruszyliśmy pociągiem do Aveiro, głównego celu naszej wyprawy. Po przybyciu do tego niedużego, ale pełnego uroku miasta, spotkaliśmy rodziny portugalskie, u których uczniowie z Polski mieli mieszkać przez kolejne 5 dni.

6 maja rozpoczęła się wizyta w szkole w Aveiro. Zostaliśmy powitani występami uczniów tamtejszej szkoły, poczęstowani lokalnymi słodyczami „ovos moles”. Portugalscy uczniowie oprowadzili nas po ich szkole. Po przerwie na lunch uczniowie z wszystkich krajów partnerskich omawiali przygotowane przez siebie prezentacje, których tematem były oczywiście mity i legendy.

W kolejnych dniach również nie brakowało atrakcji. Zwiedziliśmy Aveiro, po którym spacerowaliśmy z przyjaciółmi z krajów projektowych i do którego centrum wielokrotnie powracaliśmy.

Płynęliśmy tradycyjnymi łódkami po jednym z kanałów, odwiedziliśmy muzeum świętej Joanny. Pojechaliśmy na wycieczkę do Coimbry –  miasta, które oczarowało nas  swoimi atrakcjami, takimi jak ogrody, rynek, fontanna na rzece. W kolejnych dniach mieliśmy okazję zobaczyć słynące z pięknie malowanych domków miasteczko nad oceanem – Costa Nova. Mimo niesprzyjającej pogody poszliśmy na plażę.  Zjedliśmy  lokalne naleśniki, aby posmakować portugalskich potraw.

Nie obyło się również bez zajęć w szkole, podczas których wykonywaliśmy rysunki do wspólnej, projektowej opowieści. Rozwiązywaliśmy zadania, tworzyliśmy własne rebusy i quizy na podstawie wcześniej napisanego przez uczestników opowiadania o Europie. Największą atrakcją była jednak czwartkowa impreza oraz show pt. „Erasmus got talent”, na którym nie zabrakło pokazów uczniów – znakomitych tancerzy i aktorów. Prezentowane skecze wprawiły widzów w wesoły nastrój.

Po tylu dniach spędzonych razem trudno było powstrzymać łzy w  ostatni, wspólny dzień. W Portugalii byliśmy zaledwie tydzień, lecz nasi uczniowie zawarli przyjaźnie na dłużej. Do Rzeszowa przywieźliśmy  wiele pamiątek oraz cudownych wspomnień. Po powrocie do kraju chętnie dzieliliśmy się wrażeniami z pobytu w Portugalii z naszymi koleżankami i kolegami z projektu.

Opracowała:  Nikola Pantuła

Więcej o projekcie możesz dowiedzieć się: